לשפר את הזיכרון באמצעות אימון המוח

כששאלתי נשים מבוגרות מהו זיכרון עבורן נעניתי "מה זאת אומרת? החיים ללא זיכרון אינם חיים ".
הזיכרון הוא החוויות, התחושות, הרגשות, הריחות הטעמים, המגע, הקולות, המראה. הזיכרון הוא הדבר שמלכד את הכל ביחד. הזיכרון הוא הלמידה כי בלי זיכרון לא יכולה להתקיים למידה.

 

מה לעשות כשהזיכרון בוגד בנו

כשמגיע הגיל בו הזיכרון מתחיל לתעתע בנו, אנו חווים זאת בדברים הקטנים כמו היכן הנחתי את המפתחות, התיק, המשקפיים, מה רציתי לעשות לפני רגע, היכן החניתי את הרכב, עם דיברתי קודם וכדומה. החשש הגדול לאן זה מוביל ומה עוד נשכח ועד כמה נוכל למנוע את ההידרדרות בתפקוד המוח.

 

לאחר שעברתי את גיל ה- 40, התחלתי לשים לב לכך שהזיכרון לטווח הקצר מיידי פעם בוגד בי, אבל לא באופן מדאיג. כמי שהייתה בעלת זיכרון מעולה, יכולתי לזכור דברים שלפעמים לא הבנתי למה הם מתויקים אצלי במגירות המוח, אבל בכל פעם שהייתי זקוקה למידע הזה, יכולתי לשלוף אותו במהירות. מספר שנים עברו ותאונת דרכים הנחשבת לקלה "צליפת שוט" טרפה את הקלפים ומצאתי את עצמי עם קושי גדול לזכור מה קראתי, הייתי שוכחת היכן חניתי, מה רציתי לעשות ועוד. הקושי הגדול היה לקרוא ולזכור חומר לימודי חדש ולהיות מרוכזת לאורך זמן. במסגרת לימודי קינסיולוגיה למדתי ותרגלתי תרגילי מוח וטכניקות נוספות וכבר בהתחלה עברתי תהליך איזון בנושא זיכרון ששיפר את מצבי מאוד. ככל שהמשכתי ללמוד טכניקות נוספות ולתרגל, מצאתי את עצמי קוראת, זוכרת, ומרוכזת יותר.

 

מהו הזיכרון וכיצד הוא פועל

זיכרון הוא מעין מחסן שלתוכו אנו מעבירים מידע הנקלט ע"י החושים שלנו וברגע שאנו זקוקים לו אנו שולפים את מה שנחוץ לנו. במחסן הזה אנו מאחסנים חוויות אישיות כמו: טיולים, אירועים משפחתיים, אישיים וחברתיים, למידה, או כל מידע שאנחנו חושבים שנצטרך לו. תהליך הזיכרון בנוי מעיבוד, אחסנה ושליפה.

 

ידוע כי תאי עצב במוח מתרבים ומתחדשים בשנים הראשונות, ובמהלך שנות העשרים תאי עצב במוח מתחילים להתנוון להבדיל מתאי עצב בגוף שמתחדשים כל הזמן. ככל שנדאג להזין ולתפעל את המוח כך נוכל לשפר מיומנויות שונות ובניהם לשמר את הזיכרון.

אחד החלקים בתוך מערכת המסרים מלבד תאי העצב ועוד חלקים אחרים הוא האקסון שהוא סיב עצב שנושא אותות עיצביים תפקידו – להעביר מידע מגוף תא העצב שבמוח לתא עצב אחר. לאקסון יש חשיבות בתהליך הלמידה והזיכרון. האקסון עטוף במיאלין היוצר בידוד מה שמאפשר העברת מסרים מהירה יותר במערכת המוח-גוף. מה שאומר שקלט ופלט מהירים יותר.

 

תרגילים לשיפור הזיכרון

תרגילי מוח הם תרגילים היוצרים אינטגרציה של כל חלקי המוח והגוף כדי לשפר את הלמידה בכל תחומי החיים. בעזרת תרגילי מוח אנו יוצרים דפוסי תנועה, מחשבה והתנהגות חדשים, כדי לנטרל מתח ולעודד את ההתפתחות וההתחדשות של קווי התקשורת בין המוח והגוף, בדרך זו אנו מעוררים חיבור בין תאי עצב ופיתוח רשתות תקשורת שמאפשרים העברת מסרים מהירה יותר ועיבוד מהיר יותר. תנועות אלו בונות ומחזקות את הקישורים העצביים הנחוצים ללמידה ולתפקוד היום יומי שלנו באופן טוב יותר.

 

כיצד שוש שיפרה את הזיכרון

שוש התחילה ללמוד סינית בשנות החמישים לחייה ומצאה עצמה מתמודדת עם שפה לא פשוטה ואותיות שונות, מכל מה שהכירה עד אז. הקושי היה לזכור את המילים והאותיות כשפנתה אלי הייתה לפני מבחן בו הייתה צריכה לזכור מילים ואותיות בשפה הסינית. הצעתי לה מקבץ של תרגילים שיכולים לעזור ציינתי בפניה כי עליה להתמיד ולתרגל כל יום. זמן קצר לאחר מכן היא סיפרה שהיא מרוכזת וזוכרת טוב יותר ובבחינה קיבלה ציון מעולה. היא אמרה שהיא עצלנית ותרגלה יחסית מעט אבל למרות זאת היא הצליחה לזכור הרבה יותר. כיום כשהיא מלמדת עברית בקהילות היא מעבירה את הידע שרכשה לתלמידיה כדי שיזרו בתרגילים לזכור טוב יותר.

 

סיפורה של רחל

רחל אישה בשנות הארבעים עם מוטיבציה לעשייה, כשהגיעה אלי היא התלוננה על קושי לזכור, לדבריה הזיכרון אף פעם לא היה טוב, היא שוכחת אירועים אם לא רשמה, אינה שמה לב לפרטים, רעשים מפריעים לה ומוציאים אותה מריכוז ומתקשה לחזור לרצף שהייתה בו ולהיות מאורגנת גם בעבודתה כמורה וגם כשהיא עוזרת לבעלה בעסק. בתהליך עם רחל שילבתי מספר טכניקות מתבניות תנועה ותרגילי מוח לשחרור מתח מרעשים ולשיפור הריכוז. לאחר שני מפגשים בהם רחל תרגלה במפגש וגם בבית, רחל סיפרה שהיא "מפוכסת" יותר. ככל שהמשכנו לעבוד על הנושא מצאנו בבדיקת שריר החלשות שריר בנושאים שונים כגון: חוסרים בויטמינים, מתח במצבי עיניים, מרדיאנים וכדומה אותם איזנו, הוספנו אומגה 3 וויטמין B12 וביחד עם התרגול היומי רחל סיפרה שיש שיפור בזיכרון היום יומי היא מרגישה יותר מאורגנת ושמה לב לפרטים.

 

כיצד ניתן לשפר את הזיכרון בגיל השלישי

בקבוצות הגמלאים אותם אני מאמנת הנושא שעלה ראשון היה לשפר את הזיכרון. בקבוצות גילאים אלו, אנשים כבר נוטלים תרופות העלולות לפגוע בזיכרון ולכן ישנו צורך לתרגל יותר ולעשות שינוי תזונתי. כבר במפגשים הראשונים המתאמנים חוו שינוי ביכולת להיות מרוכזים ולזכור יותר פרטים מתוך סיפור, חפצים, מספרים, משחקים שבעזרתם בדקנו את השינוי. כיום לאחר תקופה של אימון קבוע פעם בשבוע יש מי שמדווח על שיפור בריכוז וביכולת לזכור טוב יותר. חלק מהגמלאים אינו מתרגל בבית ולכן השיפור הוא איטי יותר, אולם מי שתרגל בבית חווה שינוי מהר יותר .

 

לאמן את המוח, לשפר את הריכוז והזיכרון

תרגול של תרגילי מוח מכווני מטרה לריכוז וזיכרון מאפשרים עבודה ממוקדת על מערכות השמיעה והראיה, ארגון הגוף והמחשבות. תרגילים אלו פועלים על מערכת המוח-גוף ומעוררים חיבורים בין תאי העצב ומפתחים רשתות תקשורת שמאפשרות העברת מסרים ועיבוד מהיר יותר. היכולת להיות מרוכזים יותר נעשית טובה יותר, חלוקת הקשב משתפרת, היכולת לשלוף מידע ממחסן הזיכרון טובה ומהירה יותר.

 

כקינסיולוגית התפתחותית, אני משלבת בכל מפגש מהמגוון הרב של האפשרויות מהתחום ומתחומים נוספים בהם אני עוסקת ומתאימה את הפעילות לגיל השלישי וגם לילדים.

 

אם אתם חווים בעיות או קשיים בזיכרון צרו עימי קשר עכשיו לשיחת ייעוץ ללא כל התחייבות בטלפון – 054-4652225

מאמרים נוספים בנושא זה:

בריאות
Yael sher

שחרור מאמונות מגבילות

רבים מאיתנו אוחזים בדעות, אמונות, דפוסים והרגלים עליהם חונכנו או שראינו בסביבתנו והטמענו בתוכנו. הסיבות מדוע אנו אוחזים בכל אלו הן שונות מאדם לאדם. חלק

קרא עוד »